Kunskapsskolan Spanga

16 november 2017 - Stockholm, Zweden

God morgon ( Goedemorgen),

Vanmorgen om 6.00 uur liep de wekker alweer af. Niet dat dit heel ongewoon was (hij gaat namelijk altijd om 6 uur) alleen lig ik dan niet de avond ervoor om 0.45 uur op bed. Het was een korte nacht, maar eigenlijk best goed geslapen. Lekker tweepersoons bed met een eenpersoonsdekbed, dat dan weer wel.

Na het douchen naar beneden voor ontbijt. Daar aangekomen waren er al wat vroege vogels aan het ontbijten. Het ontbijt was erg goed verzorgd en na wat heerlijke broodjes en een cappuccino vertrokken we om 7.30 uur met de bus naar een Kunskapsskolanschool in Spanga. Dit is de grootste Kunskapsskolanschool in Zweden. (Kunskapsskolan = kennisschool). De school heeft 620 leerlingen.

We werden hartelijk ontvangen door de directrice Gunilla Persson. Zij vertelde gepassioneerd over haar leerlingen en het onderwijs dat zij bieden. Daarna gingen wij zelf op pad en werden in kleine groepjes begeleid door leerlingen.

Wat is mij ( in het kort) bijgebleven?
1. De docent heeft vier belangrijke rollen:
- een persoonlijke coach (om de voortgang van elke leerling te ondersteunen)
- een vakdocent (die een expert is in een bepaald onderwerp)
- een algemene docent (die ondersteuning biedt aan alle leerlingen op school)
- een team lid

2. De leerling staat centraal, alles wordt vanuit de leerling bekeken. Aan het begin van een trimester (3 a 4 maanden) wordt en einddoel besproken met leerling en ouders. aan de hand van dit einddoel worden periodedoelen gesteld en vanuit deze periode doelen volgen werkdoelen. Een leerling kan een level hoger (verder) gaan als een doel behaald is.

3. Er wordt volledig digitaal gewerkt.

4. Nadruk op coachingsessies en formatief evalueren.

5. Leerlingen geven aan meer gemotiveerd te zijn door de zeggenschap in de keuzes die ze kunnen maken en de vrijheid die zij erin voelen.

Om 12.15 uur hebben wij in het restaurant van de school geluncht, samen met de leerlingen. Wat opviel was dat de leerlingen hun eigen rommel keurig opruimden. Dit viel aan het einde van de dag ook nog eens op. De leerlingen zetten alle stoelen op de tafels, ook van de algemene ruimtes. Niemand hoefde dat te vragen, dit deden zij uit zichzelf.

Om 15.00 uur namen wij afscheid van Gunilla en haar school en gingen wij weer richting hotel. Ik wilde heel graag zeker 3 bezienswaardigheden bezoeken voor ik morgen weer naar huis ga en ik vond gelukkig mijn Element collega's bereid mij te vergezellen.Helaas was er een ongeluk gebeurt en belandden wij in een file. Op een gegeven moment zijn we de bus maar uitgegaan en gaan lopen naar het hotel, dit ging sneller dan rijden.Tegen half 5 waren wij pas terug bij het hotel. Allemaal snel een bezoek aan het kleinste kamertje gebracht en vervolgens met google maps op pad.

Als eerste wilde ik naar Clara Kyrka (dus gingen we allemaal daarheen :) Daar aangekomen wilden wij de kerk natuurlijk ook van binnen zien. Helaas ging de kerk net sluiten. Maar na mijn teleurstelling uitgesproken te hebben, mochten we van een aardige dame toch snel even de kerk in en mocht ik zelfs foto's maken. Tot er een minder aardige dame verscheen en ons zeker niet vriendelijk verzocht de kerk te verlaten.

Op naar mijn tweede bezienswaardigheid: Het koninklijk paleis. Jammer genoeg was het vrij donker (het is sowieso al om 16 uur donker!), maar we konden hem toch mooi afstrepen van ons lijstje. Terwijl ik op google maps de derde bezienswaardigheid zocht, stonden we er eigenlijk al voor: Saint nicholas (storkyrkan) bell toren.

Ik vond het erg leuk dat we toch nog dit culturele uitstapje hebben kunnen maken. Nu was het tijd voor borrel. We zochten een leuk cafeetje in de buurt van het paleis. We vonden 'cafe en restaurant Le Rouge'. Binnengekomen (door een hele smalle deur) leek het meer een bordeel dan een cafe! Desalniettemin hebben we een lekker biertje (Astrid thee) genuttigd en veel lol gehad. Bij het naar buiten gaan, wilde Joost toch even kijken wat er nu beneden in het cafeetje was. Bleek daar het cafe te zitten! Wij hebben dus al die tijd in een soort wachtruimte gezeten! We hebben vreselijk gelachen.

Om 19.00 uur moesten we in restaurant MartenTrotzig zijn, waar we met de hele groep gingen eten. Dit bleek dit maar 2 minuten lopen van ons cafeetje te zijn. Het was een mooi sfeervol restaurant. We hebben echt heerlijk gegeten .

Na het eten was het een half uur terug lopen naar het hotel. Daar ben ik direct naar boven gegaan om natuurlijk mijn verhaal te tikken. Ik dacht wat vroeger naar bed te gaan vanavond (want morgen is het weer een volle dag), maar ik vrees dat dit toch niet gaat lukken.

Welnu, ik voeg nog wat foto's toe. Met dank aan mijn collega's Ingrid, Mirjam en Astrid die ook een bijdrage aan de foto's hebben geleverd.

Gott Nat ( welterusten)

Groetjes,

Coby

1. Ute Brouwer:
    17 november 2017
    Goedemorgen lieve collega's,
    Konden jullie wel slapen na alle indrukken en deze volle dag? Klinkt erg leuk en gezellig! Ik wens jullie nog een fijne laatste dag en een goede thuisreis!
  2. Yvonne:
    17 november 2017
    Hallo collega's,

Wat leuk om zo up-to-date bijgehouden te worden van al jullie avonturen!
    Klinkt allemaal leuk en interessant. Veel plezier en energie gewenst voor de laatste dag. Maak er weer een mooie dag van, maar dat is jullie wel toevertrouwd!
  3. Jan van D:
    18 november 2017
    Wat een leuk verhaal. Duidelijk ook. Heb zin in het vervolg.